Lofoten, cabintrip en bezoek uit NL! - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Machteld Dorhout - WaarBenJij.nu Lofoten, cabintrip en bezoek uit NL! - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Machteld Dorhout - WaarBenJij.nu

Lofoten, cabintrip en bezoek uit NL!

Blijf op de hoogte en volg Machteld

25 Oktober 2015 | Noorwegen, Trondheim

Hoi iedereen,

Allereerst sorry dat ik nu pas weer iets van me laat horen! Een blog bijhouden blijkt toch iets moeilijker dan gedacht. Niet vanwege het feit dat ik niets te vertellen heb (integendeel) maar omdat ik geen tijd heb (lees: vrijmaak) alles op te schrijven. Goed teken toch? Hier een extra lange blog om het goed te maken! :)

Toen ik mijn vorige blog online had gezet, had ik eigenlijk niet veel spannends op de planning en zou ik eindelijk een weekend gewoon thuis zijn. Maar omdat hier altijd wel iets leuks te beleven is, ging dat saaie weekend natuurlijk niet door! Het is hier heel normaal om in de weekenden naar cabins in de bergen te gaan en omdat ik dat nog niet gedaan had, vond ik het tijd voor een kleine cabintrip. Net buiten Trondheim is een grote studentcabin, die een eigen kok (die het allerlekkerste brood van heel Noorwegen bakt!), twee grote sauna’s en een hottub heeft. Prima plek voor een weekendje relaxen toch?
Zoals het hoort in Scandinavië hebben we niet alleen overdag, maar ook ’s nachts in de sauna’s en hottub gezeten. Nadat je in de sauna bent geweest is het gebruikelijk dat je even gaat zwemmen in een ijskoud meer vlakbij de cabin en daarna pas de warme hottub in gaat. Toen wij rond middernacht weer in de sauna waren geweest, vond ik het niet meer heel verstandig om over een onverlicht pad naar dat meer te lopen (zie je mij daar alweer struikelen over een tak of boomstronk? ;) en ben ik maar gelijk de hottub in gesprongen! Bovendien koelt het ’s nachts al behoorlijk af, dus de weg van de sauna naar de hottub vond ik al meer dan genoeg verkoeling.
Na dit relaxte weekend kon ik beginnen de dagen af te tellen naar mijn volgende trip: de Lofoten! De Lofoten is een eilandengroep boven in Noorwegen en om er te komen moesten we (Tijn, Jeroen, Martijn, Vera en ik) eerst een treinreis van 10 uur afleggen. Dit is een hele mooie treinreis, omdat de trein door een nationaal park gaat en de poolcirkel passeert. Wij zaten echter in een nachttrein en hebben de heenreis helemaal niets van dit alles gezien. Gelukkig had ik een fleece-dekentje mee en heb ik nog een paar uurtjes kunnen slapen. De volgende dag kwamen we al vroeg in Bodø aan en nadat we onze huurauto hadden opgehaald, konden we beginnen aan onze roadtrip over de eilanden. De eerste twee dagen hebben we veel in de auto gezeten, met af en toe een pitstop voor wat toeristische foto’s (je bent een echte toerist of je bent het niet he?). De derde dag waren we al iets actiever en zijn we naar het Vikingmuseum geweest. Als je in de Lofoten bent, moet je hier eigenlijk gewoon geweest zijn. Klein probleempje was echter dat wij iets te lang hadden uitgeslapen, waardoor we bij het checken van de openingstijden erachter kwamen dat we nog maar een kwartier in het museum konden. Maar zoals ik al schreef; je bent een echte toerist of je bent het niet, dus natuurlijk zijn we daar naar toe gereden en stonden wij gewoon een kwartier voor sluitingstijd voor de deur van het museum. De medewerkers van het museum keken ons ietwat verbaasd aan, maar hebben ons toch nog het Vikinghuis (beste deel van het museum) laten bezoeken. De volgende dag pakten we het beter aan en stonden we om negen uur ’s ochtends al klaar om te gaan hiken. We hebben de beroemde puntberg van Reine beklommen en daarna nog een hike gedaan om op een van de parelwitte stranden van de Lofoten te komen. Ik hoef hier weinig over te schrijven, de foto’s zeggen genoeg lijkt me! ;)

De volgende dag vertrokken we al vroeg (6.30 uur!!) om met een ferry naar de andere kant van de Lofoten te gaan. Daar zijn we weer op de trein gestapt, die tien uur later in Trondheim aan zou komen. Toen we een paar uur onderweg waren, werd ons verteld dat er verderop een aardverschuiving plaats had gevonden en dat er daardoor stenen op het spoor waren gevallen. Daarom hadden we enige vertraging en hebben we een deel van de reis in een andere trein en per bus moeten afleggen. Gelukkig reisden we dit keer wel overdag en heb ik lang van het mooie uitzicht kunnen genieten. Bijna achttien uur later was ik eindelijk weer op mijn kamer in Moholt! Veel tijd om uit te rusten had ik echter niet, want twee dagen later stond Berber al bij me op de stoep. Na een paar gezellige dagen met haar kwamen ook Heit en Mem vakantie vieren in Noorwegen. Ik heb ze natuurlijk alle mooie dingen van Trondheim laten zien en we hadden veel bij te praten na bijna drie maanden. Ook hadden ze allemaal lekkere producten (pepernoten, kaas en Fryske sûkerbôle) voor me meegenomen, waar ik nu nog steeds van aan het genieten ben. Inmiddels heb ik voor de tweede keer afscheid genomen en ben ik weer gewoon op mijn kamer in Moholt. De komende week zit ik natuurlijk ook niet stil en heb ik alweer een aantal leuke dingen gepland. Dinsdag ga ik met de trein naar Snåsa, waar ik een SAMI-school ga bezoeken. Dit is onderdeel van het vak ‘Education and the Welfare State’, wat ingaat op de verschillende onderwijsvormen en onderwijssystemen in Scandinavië. Een tijdje geleden ben ik al naar een kindergarten en upper secondary school in Trondheim geweest om te kijken hoe hier onderwijs gegeven wordt. Deze twee excursies waren al heel erg leuk en omdat het SAMI-volk toch iets heel speciaals is, heb ik natuurlijk extra veel zin in deze excursie. Na deze excursie heb ik een paar dagen gewoon college en in het weekend komt Anne-Jan me opzoeken. Zodra Anne-Jan weer in het vliegtuig naar Amsterdam stapt, stap ik in het vliegtuig naar Tromsø. Hier ga ik naar een auroracamp, waar je in een SAMI-tent slaapt, in een huskyslee kan rijden en de hele nacht naar het Noorderlicht kan kijken. Het Noorderlicht heb ik inmiddels al best vaak gezien, maar schijnt in het hoge Noorden nog veel mooier te zijn. Na mijn trip naar Tromsø ga ik nog een keer naar Christine in Oslo, waar Nynke en Tanja ook naar toe komen. Ik zal proberen om voor die tijd nog een blogje te schrijven, maar ik weet niet of die er ook daadwerkelijk gaat komen. Dus hierbij alvast mijn excuses voor als het weer meer dan een maand moet duren voordat jullie iets van me horen!

Liefs, Machteld

  • 25 Oktober 2015 - 21:26

    Berber:

    Waarom heb jij eigenlijk een kamer in Trondheim? Je bent alleen maar op reis haha! Leuk om weer je verhaal te lezen, ook al had ik het meeste al gehoord (inclusief de details :p). Xxxx

  • 25 Oktober 2015 - 22:16

    Mem:

    Hee Mach, mooi verhaal! Wat was het leuk om bij je te zijn in Trondheim. Gelukkig was je die week wel thuis..

  • 25 Oktober 2015 - 22:27

    Heit:

    Hoi Machteld,

    In moai ferhaal, hear!
    Do hast it dêr goed nei it sin, en wy ek doe 't wy dêr fannewike by dy wienen.
    Tûzenen tútsjes,
    Heit.

  • 27 Oktober 2015 - 23:35

    AJ:

    Super mooie foto's! Daardoor krijg ik al zin om Trondheim te verkennen ...en gelukkig heb je nog een kamer in Moholt, anders sliep ik onder een brug. Tot zaterdag! AJ

  • 29 Oktober 2015 - 22:22

    Ykje:

    Lieve Machteld, ik geniet van je mooie verhalen en prachtige foto's. Krijg helemaal zin om er een keer naar toe te gaan. Helaas zijn die kids van ons wat minder reislustig

  • 29 Oktober 2015 - 22:26

    Ykje:

    Geniet er nog maar even lekker van, voor je het weet is het al weer kerst....

    xxx Ykje

  • 18 November 2015 - 16:03

    Nynke :

    Zo, eindelijk gelezen! Leuke blog Mach :) En het was suuuuuper leuk om jou en Chris weer te zien in Oslo! Dikke tút xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Machteld

Actief sinds 16 Aug. 2015
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 6353

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2015 - 31 December 2015

Trondheim 2015

Landen bezocht: