Introweek: barbecues, borrels en dronken Noren! - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Machteld Dorhout - WaarBenJij.nu Introweek: barbecues, borrels en dronken Noren! - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Machteld Dorhout - WaarBenJij.nu

Introweek: barbecues, borrels en dronken Noren!

Door: Machteld Dorhout

Blijf op de hoogte en volg Machteld

16 Augustus 2015 | Noorwegen, Trondheim

Haaaaai iedereen,

Nog maar iets meer dan een week geleden stond ik nog met mijn enorme koffers op Schiphol. Inmiddels ben ik al helemaal ingeburgerd in het mooie Trondheim. Afgelopen week is voorbij gevlogen en dus is het hoog tijd voor een update!

Vrijdagmorgen om 4 uur ging mijn wekker en na nog wat lastminute inpakwerk en mijn (voorlopig) laatste broodje hagelslag (<3) was het tijd om naar Amsterdam te rijden. Mijn vliegtuig vertrok pas om 9 uur en dus had ik tijd zat om me door heit, mem en Berber nog een laatste keer te laten knuffelen en tútsjen. De vlucht was heel relaxed en rond twaalven stond ik al in Moholt studentby in Trondheim. Vrijwel alle internationale studenten wonen op deze campus en ook voor alle feestjes moet je hier op Moholt zijn. Diezelfde avond was er toevallig ook een basementparty en ondanks dat ik eigenlijk best moe was (want ja, ik was al om 4 uur opgestaan!) ben ik toch even langsgegaan om een beetje te socializen. Dat socializen gaat samen met drie standaardvragen: what’s your name, where are you from en what do you study? Bij het beantwoorden van de eerste vraag gaat het meestal al mis. De ch-klank in mijn naam is voor de meeste mensen onmogelijk uit spreken en ik heb dan ook al heel veel grappige variaties op mijn naam gehoord (Marshalat, Martol, Mathil, Matte, Mastol…). De derde vraag is ook vrij lastig te beantwoorden, omdat Orthopedagogiek iets typisch Nederlands is. Inmiddels beantwoord ik de vragen iets simpeler en kennen de meeste mensen me als Mathilde, die teaching studeert. De volgende dag heb ik Trondheim verkend met een groep Duitsers, Fransen en Italianen, die ik de avond ervoor ontmoet had. ’s Avonds ben ik met mijn Tsjechische huisgenootje meegegaan naar een borrel in een appartement naast de onze. En zondag ben ik met diezelfde groep naar een meer in de buurt gegaan. Ondanks dat de meesten van de groep redelijk brak waren van de sterke wodka en Becherovka van de vorige avond, besloten we toch ‘even’ een rondje om het meer te lopen. Dit eindigde in een drie uur durende hike zonder eten, water en goede schoenen (zie foto’s). Jullie kunnen je vast wel voorstellen dat we erg blij waren toen we eindelijk weer bij ons beginpunt waren. Zondagavond heb ik dan ook vrij weinig gedaan en ben ik vroeg gaan slapen. Maandag tot en met vandaag (zondag) was de Orientationweek van NTNU, waarin voor nieuwe internationale studenten allerlei activiteiten worden georganiseerd om elkaar en de stad beter te leren kennen. Omdat Noren bekend staan om hun outdoor life, waren veel activiteiten in de natuur rondom Trondheim. Ik heb een hike van zes uur naar een studentcabin (blokhut in de bergen) gedaan en heb gezwommen in drie meren, waarvan de temperatuur 12 graden was!
Tijdens Orientationweek worden door de studenten op Moholt nog veel kleine huisfeestjes/borrels en barbecues georganiseerd. Op woensdag vonden Vera (meisje uit Groningen, die ik hier heb leren kennen) en ik het tijd om Studentersamfundet te verkennen. Studentersamfundet betekent letterlijk studentenvereniging en is de grootste studentenvereniging van Noorwegen. In het centrum van Trondheim staat een enorm gebouw van de vereniging met allerlei kleine zaaltjes/kroegjes, waar Noorse studenten uitgaan. Woensdag was daar een groot openingsfeest voor de Noorse eerstejaars en natuurlijk konden wij dit niet aan ons voorbij laten gaan. In de bus er naar toe werd al duidelijk dat Noren twee kanten hebben. Overdag zijn ze heel rustig en verlegen; in bussen is het echt doodstil en ook op straat zie je weinig mensen met elkaar praten. Iedereen doet zijn eigen ding en is heel erg teruggetrokken. ’s Avonds zijn ze echter totaal het tegenovergestelde. Iedereen is dan heel uitbundig en veel mensen zijn voor elven al hartstikke dronken. Vera en ik hebben dan ook stiekem heel hard gelachen om alle aangeschoten en dronken Noren die proberen een bus in of uit te stappen. Toen we rond half twaalf binnen kwamen was het helemaal vol en stond iedereen op de dansvloer los te gaan. We waren lekker aan het dansen toen plotseling alle lichten aan gingen en de muziek stopte. Blijkt dus dat dat feesten hier om negen uur beginnen en om twee uur afgelopen zijn. Omdat Vera en ik nog niet moe waren (we zijn de Groningse tijden gewend!) en wel trek hadden, liepen we de snackbar naast Studentersamfundet binnen. Ik wilde iets Noors proberen en zag Röstipotet op de kaart staan. Zoals de meesten van jullie waarschijnlijk wel weten ben ik enorme fan van Rösti. Röstipotet is eigenlijk een röstirondje 2.0 met kaas, ui en aardappel en smaakt tien keer beter dan de Nederlandse röstirondjes. Op vrijdag en zaterdag zijn we weer naar een feest in Studentersamfundet gegaan en op zaterdag konden Vera en ik de verleiding niet meer weerstaan: we moesten nog een keer naar die snackbar! Nog voordat we binnen waren, herkenden de eigenaren ons al en werden ‘the Dutch girls’ vrolijk begroet en geholpen. Tot zover mijn healthy lifestyle in Noorwegen..

Morgen begint het academisch jaar hier en dinsdag heb ik mijn eerste college al. Verder ga ik donderdag waarschijnlijk met ‘The Bacon bus’ naar Zweden. Dit is een bus die naar een supermarkt in Zweden rijdt, zodat studenten daar goedkoop boodschappen kunnen doen. De prijzen in Noorwegen zijn twee keer zo hoog en vooral drank, vlees en groente/fruit is erg duur. Het idee dat je met een bus naar Zweden gaat om boodschappen te doen, vonden wij al grappig genoeg om een keer mee te gaan.

Zoals jullie kunnen lezen heb ik iedere dag genoeg te doen en vermaak ik me hier prima. Ik heb nog een paar foto’s van mijn kamer en Trondheim toegevoegd, een kleine sfeerimpressie! ;)

Dikke tút, Machteld

  • 17 Augustus 2015 - 19:20

    Heit,mem En Anne-jan:

    Heee Mach, mooi verslag van je eerste dagen. We hebben nu al zin in de Herfstvakantie! Succes morgen ...
    Tút van ons drieën

  • 21 Augustus 2015 - 17:30

    Berber:

    Hihi ik zei toch dat een healthy lifestyle makkelijker gezegd dan gedaan is! Leuk om te lezen over je introweek, ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    Xxxx

  • 05 September 2015 - 19:46

    Jan Dorhout:

    hey Machteld even je verhaaltje gelezen ,maar volgens mij heb jij het daar prima naar je zin , de eerste dagen was volgens mij ook alleen maar feestvieren !
    mooie foto,s !
    veel sukses nog en ik volg je verder nog wel even.
    groetjes !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Machteld

Actief sinds 16 Aug. 2015
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 6363

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2015 - 31 December 2015

Trondheim 2015

Landen bezocht: