Noorderlicht, hiken, roadtrippen & Oslo! - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Machteld Dorhout - WaarBenJij.nu Noorderlicht, hiken, roadtrippen & Oslo! - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Machteld Dorhout - WaarBenJij.nu

Noorderlicht, hiken, roadtrippen & Oslo!

Door: Machteld

Blijf op de hoogte en volg Machteld

18 September 2015 | Noorwegen, Trondheim

Haaaai iedereen,

De afgelopen weken zijn voorbij gevlogen en dus vond ik het hoog tijd voor een update. Ik heb sinds mijn laatste blog heel veel leuke dingen gedaan en wil deze natuurlijk maar al te graag met jullie delen!

Nadat ik mijn vorige blog online had gezet, had ik eigenlijk een rustige zondagavond met Netflix in bed op de planning staan. Maar rond een uur of negen kreeg ik een berichtje van Eline dat het Noorderlicht heel misschien zichtbaar zou zijn en met de vraag of ik mee ging kijken. Jullie begrijpen vast wel dat ik daar niet lang over hoefde na te denken en dat ik nog geen tien minuten later al onderweg was naar de afgesproken plek. Omdat het Noorderlicht beter te zien is als je buiten de stad bent (iets met licht en weerkaatsing, don’t ask; natuurkunde was niet mijn sterkste vak), gingen we naar een meer aan de rand van Trondheim. Nadat we een hele mooie zonsondergang hadden gezien, begon het wachten. Wij hadden echt ontzettend veel geluk, want na ongeveer een uur verschenen er ineens groene en paarse strepen in de lucht. Omdat we het allemaal nog nooit eerder gezien hadden, waren we bij het eerste kleine streepje al super blij en enthousiast. We hebben nog ongeveer anderhalf uur van de heen en weer bewegende lichtstralen kunnen genieten; heel bijzonder om te zien!

De volgende dag zou dan eindelijk ‘het echte leven’ van colleges en studeren weer beginnen. Zou inderdaad, want drie van de vier colleges gingen niet door en het enige college dat wel door ging duurde maar een half uurtje. Die week heb ik me alsnog prima vermaakt met meer barbecues, feestjes en een tripje naar een supermarkt in Zweden. Dit was ook echt weer een hele grappige ervaring. Na een busrit van anderhalf uur werden we gedropt op een parkeerplaats van een supermarkt vlakbij de grens met Noorwegen. Veel mensen hadden een lege koffer bij zich en al snel werd me duidelijk waarom. Werkelijk de hele vlees- en drankafdeling werd geplunderd en mensen laadden hun winkelkarretje vol met ‘goedkope producten’. Ik heb (als echte toerist) natuurlijk even een paar foto’s voor jullie gemaakt! Nadat ook wij ons winkelkarretje hadden volgeladen met Zweedse gehaktballetjes, knäckebröd en bier bracht de bus ons weer terug naar Trondheim. In de week die volgde begonnen dan toch eindelijk mijn vakken. Ik volg hier vier hele interessante vakken, die meer op maatschappijwetenschappen dan orthopedagogiek lijken. De vakken ‘Children’s rights in a global perspective’ en ‘Childhood, education and well-being with a particular focus on Africa’ gaan vooral over het kinderrechtenverdrag van de VN en de enorme cultuurverschillen tussen landen. Deze vakken zijn heel erg interessant, omdat in mijn ‘klasje’ (letterlijk maar 15 studenten!) veel tijd wordt besteed aan discussiëren. Ook bij de andere twee vakken merk ik dat de professoren het liefst zo weinig mogelijk aan het woord zijn en veel tijd uit trekken voor discussies en groepswerk. Omdat ik dan ook nog meestal met maar 15 medestudenten in een klaslokaal zit, heb ik weer helemaal het gevoel dat ik op de middelbare school zit. De sfeer is erg relaxed en gemoedelijk en de omgang met professoren is heel informeel. Dit heeft (denk ik) te maken met het feit dat in Noorwegen alles draait om ‘equality’. Dit houdt in dat iedereen gelijk is, gelijke rechten heeft en gelijk behandeld moet worden. De andere twee vakken, ‘Gender and Norwegian culture: paradoxes of equality’ en ‘Education and the welfare state’ gaan hier dieper op in en daardoor leer ik ook veel over de Noorse cultuur en verzorgingsstaat. Ik heb hier ongeveer 12 uren college per week en ben gelukkig op donderdag en vrijdag vrij. Vooral vrij zijn op vrijdag is ideaal, omdat we vaak weekendjes weg gaan. Afgelopen weekend ben ik samen met Vera een paar dagen naar Oslo geweest om onze vriendinnen Dorien en Christine op te zoeken. Ook heb ik een roadtrip gedaan naar Kristiansund en het Geirangerfjord, waarbij we natuurlijk ook over de beroemde Atlantic Road zijn gereden. Maar de leukte trip die ik tot nu toe gedaan heb, is mijn eerste hiking trip met de Ski og Fjellsport-vereniging. Ondanks de slechte weersvoorspelling, de kou en een ietwat klunzig begin (onderweg naar de uni gevallen met mijn fiets) heb ik echt een heel leuk weekend gehad. Vrijdagmiddag werden we met een bus naar Innerdalen gebracht, waar we aan de rand van een rivier ons tentenkamp opzetten. Al snel werd duidelijk dat Noren toch een iets andere definitie van kamperen hebben. We (Tim, Tijn, Jeroen, Eline, Vera en ik) kregen namelijk alleen een tentdoek, die we met een stok en wat haringen vast moesten zetten. Een onderzeil gebruiken ze hier niet en dus hebben we onze (yoga)matjes gewoon in het gras uitgerold. Omdat we al op 400 meter hoogte zaten, was de temperatuur ’s nachts rond de acht graden. En ondanks dat ik hier redelijk goed op voorbereid was (thermokleding, skisokken en een muts) heb ik het ’s nachts nog behoorlijk koud gehad. De volgende ochtend kregen we van de leiding de tip om juist in zo weinig mogelijk kleding te gaan slapen, zodat je je slaapzak op kunt warmen met je lichaamstemperatuur. De volgende avond lag iedereen in onze tent dan ook halfnaakt in zijn slaapzak. En we hebben allemaal stuk beter geslapen! Het hoogtepunt van het weekend was de hike van zaterdag. Met het idee dat hiken praktisch hetzelfde is als wandelen, voorzag ik weinig problemen. Laat ik een ding heel duidelijk stellen: hiken is NIET hetzelfde als wandelen! Hiken is gewoon (off road) een berg op lopen en met je handen en voeten op rotsen klimmen om de top te bereiken. Voor hiken heb je dus ook speciale kleding, die alle Noorse studenten natuurlijk droegen. Ik had echter gewoon een hardlooplegging en regenjasje aangedaan en net als de andere (niet goedgeklede) internationale studenten werd ik door meerdere Noren een beetje aangestaard en uitgelachen. De hike duurde in totaal ongeveer acht uur en was af en toe nog behoorlijk zwaar. Maar ik vind dat ik het best aardig gedaan heb, want ik heb samen met Tim, Tijn en Jeroen toch de top weten te behalen. ‘s Avonds hebben we bij een kampvuur gezeten en gesocialized met de Noorse studenten, die maar niet begrepen dat er in Nederland geen bergen zijn…

Dit weekend ben ik voor het eerst een weekendje in Trondheim en heb ik niet heel veel spannends op de planning staan. Over twee weken ga ik waarschijnlijk naar de Lofoten-eilanden en in november ga ik nog een keer naar Oslo. We zijn nu ook bezig met het plannen van een trip naar het meest noordelijke plaatsje van Noorwegen, waar we in een SAMI-tent kunnen slapen en een ritje kunnen maken in huskyslee. Genoeg leuks in het vooruitzicht dus!

Dikke tùt, Machteld

  • 19 September 2015 - 00:07

    Berber:

    Leuk leuk leuk!! En wat een zwaar leven heb je daar, iedere donderdag en vrijdag vrij. Je vooruitzichten klinken ook goed. Een ritje in de huskyslee is zeker een aanrader! Tot over een maandje, xxxx Berber

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Machteld

Actief sinds 16 Aug. 2015
Verslag gelezen: 828
Totaal aantal bezoekers 6358

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2015 - 31 December 2015

Trondheim 2015

Landen bezocht: