Nog meer bezoek en tripjes! - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Machteld Dorhout - WaarBenJij.nu Nog meer bezoek en tripjes! - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Machteld Dorhout - WaarBenJij.nu

Nog meer bezoek en tripjes!

Door: Machteld

Blijf op de hoogte en volg Machteld

20 November 2015 | Noorwegen, Trondheim

Hoi iedereen,

Onder het genot van een kopje thee, een zak pepernoten en een prachtig uitzicht over een witte campus (JAAAAA, HET SNEEUWT HIER!), zal ik jullie even weer bijpraten over de afgelopen vier weken.

Mijn maand begon met een excursie naar Snåsa, waar ik onder andere een SAMI-school en een museum over de SAMI bezocht heb. De SAMI is een Nomadisch volk dat leeft in het hoge noorden van Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland en rendieren volgt in hun jaarlijkse voedseltrek. Het overbrengen van de SAMI-cultuur en SAMI-taal is een belangrijk element in het onderwijs. Een van onze docenten is een aantal jaren directeur geweest van de SAMI-school in Snåsa en gaf ons een rondleiding door de school. Het is een hele kleine school en veel kinderen komen van ver. De kinderen krijgen les over de acht (!) verschillende SAMI-seizoenen, de natuurelementen en leren de SAMI-taal. Nog leuk om te vermelden: op het schoolplein staan rendiergeweien, waar de kinderen leren lasso werpen! Later die dag heb ook ik een poging gewaagd, maar ik bleek geen natuurtalent te zijn…

Na deze leuke excursie was het tijd om mijn laatste bezoek, Anne-Jan, rond te leiden in Trondheim. Ondanks dat het het hele weekend geregend heeft, hebben we ons prima vermaakt. Zaterdag was het 31 oktober, wat betekende dat er een Halloweenfeest op de planning stond. Net buiten de stad, in een studentcabin in de bergen, was een Halloweenfeest georganiseerd en daar moesten wij natuurlijk bij zijn. Zoals de foto’s al laten zien, was het een zeer geslaagd feest! De volgende dag hebben we de ultieme kater-brunch naar binnen gewerkt tijdens het pizza-buffet in de Tyholt-toren en nog wat sightseeing gedaan. Inmiddels word ik steeds beter in mijn rol als gids (‘als je op die plek gaat staan, krijg je het hele gebouw wel perfect op de foto’) en heb ik alle highlights van de stad al minstens vier keer gezien. Dus toen ik Anne-Jan weer had uitgezwaaid, vond ik het ook wel weer tijd om Trondheim eventjes te verlaten. Een weekendje naar Tromsø, waar we een nacht in een SAMI-tent zouden slapen en een tocht in een huskyslee zouden gaan maken, stond op de planning. Zouden inderdaad, want ik ben er nog steeds niet geweest. Een dag voor vertrek kregen we een mail van de organisatie van het auroracamp dat er geen sneeuw lag in Tromsø en dat de tocht met de huskyslee daarom werd afgelast. Omdat Vera en ik eigenlijk alleen maar naar Tromsø wilden voor het auroracamp en dat nu niet door kon gaan, hebben we besloten onze trip uit te stellen. Enige stress en vele telefoontjes met de vliegmaatschappij later, is het ons toch gelukt de vliegtickets om te boeken en de trip te verplaatsen naar 10-12 december. Mijn laatste tentamen maak ik op 9 december, dus nu heb ik meteen een leuke beloning voor mezelf in het vooruitzicht! Dat weekend was ik onverwacht dus toch in Trondheim en heb ik nog wat gestudeerd (ja, dat doe ik hier ook echt wel hoor, af en toe). Na nog een paar dagen colleges te hebben gevolgd, kon ik deze keer wel mijn backpack inpakken. Op woensdag vloog ik namelijk naar Oslo, waar ik Christine weer op ging zoeken. Deze keer kwamen ook Nynke en Tanja naar Oslo en waren we weer eventjes compleet! De vijf dagen zijn voorbij gevlogen en bestonden vooral uit non-stop bijpraten en lachen. Ik vond het dan ook niet erg vreemd dat ik zondag zonder stem terug kwam in Trondheim. Omdat ik veel van Oslo in september al gezien had, had Christine allemaal leuke dingen bedacht die voor ons allemaal nieuw waren. Zo zijn we een dagje naar de vestingstad Fredrikstad gegaan en hebben we een hike gedaan in de natuur van Oslo. Natuurlijk moesten we Nynke en Tanja ook inwijden in het Noorse nachtleven, dus zijn we donderdag en zaterdag uit geweest in de stad. Zondag, redelijk moe en schor, vloog ik weer terug naar Trondheim om daar aan mijn laatste maand hier te beginnen.
De komende twee weken moet ik serieus gaan studeren, want begin december heb ik tentamens. Na de tentamens ga ik vrijwel meteen door naar Tromsø. En als ik terug kom van Tromsø, staan Dorien en Christine op de stoep om samen met hun mijn laatste week in Trondheim door te brengen. Want 18 december is het al zover, dan vlieg ik weer terug naar Nederland. Ik vind het echt bizar om te bedenken dat ik hier al vier maanden woon en dat ik over vier weken (29 dagen! :O) alweer naar huis ga. Voor nu denk ik er nog maar even niet aan en ga ik nog volop genieten van mijn laatste maandje hier!

Liefs, Machteld

  • 20 November 2015 - 14:48

    Berber:

    Hee wat heb je ook veel vakantie daar he! Studeren moet natuurlijk niet te zwaar worden ;) geniet er nog even van en tot over een maandje!
    xxxx

  • 20 November 2015 - 15:02

    Tanja:

    Super leuk Mach! En het was gezellig! Tot over een maandje in het mooie Groningen xxx

  • 20 November 2015 - 15:44

    AJ:

    Time flies! De vier dagen waren gezellig, ondanks het mooie weer... En zelfs mijn Haloween hand is nog door de douane gekomen! Geniet er nog maar eventjes van!

    Tot bij het kerstdiner ;)

  • 20 November 2015 - 16:12

    Christine:

    Leuk blog wer mach!! En wat wie it super mei us allen hi :) Topper! Tot oer in pear wykjes!

  • 02 December 2015 - 20:43

    Joeke En Henk:

    Wij hebben de prachtige foto's die je gemaakt hebt even bewonderd.
    Noorwegen heeft een indrukwekkende natuur. Een groot verschil met het vlakke Nederland.
    Tot ziens Machteld.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Machteld

Actief sinds 16 Aug. 2015
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 6359

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2015 - 31 December 2015

Trondheim 2015

Landen bezocht: